Stefan Löfven ombildar sin regering

Statsminister Stefan Löfven visar handlingskraft och ansvarstagande genom att ombilda regeringen och regera vidare. Det säger ordförande i det skånska socialdemokratiska partidistriktet, Niklas Karlsson, med anledning av dagens regeringsombildning.

Statsministerns agerande gör det möjligt att fortsätta pressa ner arbetslösheten, stärka välfärden och skapa ekonomisk stabilitet.

Efter de senaste dagarnas försök av Allianspartierna att skapa kaos och regeringskris ombildade statsministern under torsdagen sin regering.

– Alliansens försök att ta makten genom att sätta spel och taktik före att ta ansvar i en politisk situation skapar oreda, instabilitet och säkerhet. Att väcka misstroendevotum mot tre statsråd utan att invänta Konstitutionsutskottets granskning med anledning av säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen är anmärkningsvärt.

Det är ytterst oansvarigt att ställa Sverige inför detta kaos för att plocka billiga poänger. Därför var det utomordentligt bra att statsministern både visade handlingskraft och ansvarstagande genom att ombilda regeringen och ta ansvaret för landet i turbulent tid.