Heléne Fritzon toppar Socialdemokraternas lista inför EP-valet

Heléne Fritzon blir Socialdemokraternas  förstanamn på listan till Europaparlamentet i valet 2019.

Socialdemokraterna har idag presenterat partiets förstanamn på listan till Europaparlamentsvalet. Förstanamn är migrationsminister och biträdande justitieminister Heléne Fritzon från Kristianstad.

– I min roll som minister, särskilt med de frågor som jag ansvarar för och i min tidigare roll som kommunalråd, har EU-nivån ständigt varit väldigt närvarande. Det känns oerhört hedrande att ha fått förtroendet att stå som förstanamn på Socialdemokraternas lista till Europaparlamentsvalet, säger Heléne Fritzon.

-EU står inför många utmaningar kommande mandatperiod. Förutom vår tids stora ödesfråga, miljö- och klimatförändringarna,  står vi inför en stundande Brexit, med konsekvenser vi ännu inte kan överblicka. Vi har också den oroande utvecklingen i Polen och Ungern rörande mänskliga rättigheter, säger Heléne Fritzon.

Inför valet till Europaparlamentet har Socialdemokraterna endast en, nationell lista till skillnad mot riksdagsvalet då varje valkrets har en egen lista.

-Det är oerhört glädjande att Skånes kandidat Heléne Fritzon toppar partiets lista till Europaparlamentsvalet. Hon har en lång och gedigen politisk bakgrund som både kommunstyrelseordförande i Kristianstad, ordförande för Socialdemokraterna i Skåne och nu senast som migrationsminister, säger Niklas Karlsson, Ordförande Socialdemokraterna i Skåne.

-Heléne är en oerhört erfaren, kompetent, och engagerad person. Hon blir en stor tillgång i Europaparlamentet, fortsätter Niklas Karlsson.

Heléne Fritzon
Heléne Fritzon är för närvarande migrationsminister och biträdande justitieminister, en post hon haft sedan sommaren 2017, och ledamot i Socialdemokraternas partistyrelse sedan 1997. Heléne sitter också i Socialdemokraternas verkställande utskott sedan 12 år. 1995-2003 var hon ordförande för Socialdemokraterna i Kristianstad och sedermera ordförande för Socialdemokraterna i Skåne mellan 2003-2013. Hon har även varit kommunalråd och kommunstyrelseordförande i Kristianstad i omgångar sedan 1994.