Skåne nominerar Magdalena Andersson

Till höstens partikongress kommer det skånska partidistriktet att nominera Magdalena Andersson. Detta stod klart efter ett extrainsatt styrelsemöte den 3 september

Under höstens s-kongress kommer Socialdemokraterna att välja ny partiordförande efter att Stefan Löfven för några veckor sedan meddelat att han tänker lämna uppdraget. Sedan dess har en dialog pågått med de skånska arbetarekommunerna för att finna en kandidat som har hjärta, mod och kompetens att samla och leda partiet. Socialdemokraterna i Skånes distriktsstyrelse har idag fattat beslut om att nominera Magdalena Andersson till partiordförande för Socialdemokraterna.

Vi anser att Magdalena Andersson är den person som äger förmågan att samla och leda partiet framåt i en tid som kräver tydlighet och en offensiv jämlikhetspolitik. Hon har utöver sin roll som finansminister även lett partiets arbetsgrupp för ”Fördelningspolitik för Jämlikhet och Rättvisa” som har identifierat viktiga prioriteringar och tagit fram förslag till reformer i jämlikhetsarbetet.

Magdalena Andersson har också lång erfarenhet av det politiska hantverket och har ett stort förtroende i partiet.