Socialdemokraterna i Region Skåne

Region Skåne har hand om alltifrån sjukvård och kollektivtrafik till frågor om regional utveckling och kultur i Skåne. Här hittar du mer information om vilka våra regionpolitiker är, vad de gör och hur du kommer i kontakt med dem.

Alla ska ha rätt till en god sjukvård utan långa väntetider. Men så är det inte i Skåne. Här är köerna längre än i övriga landet, över 30 000 skåningar väntar i vårdkön. Operationsköerna har vuxit dubbelt så mycket i Skåne som i riket och i cancersjukvården får bara drygt var tredje patient vård enligt de tidsramar som finns. Det är svårt att få tid till läkare eller att ens komma fram i telefon till sin vårdcentral.

Så här kan vi inte fortsätta ha det i skånsk sjukvård. Region Skåne har sedan 2018 ett moderatlett styre. I valet i september bestämmer du. Fyra år till med Moderaterna eller rösta för förändring och en bättre skånsk sjukvård. Läs allt om våra förslag för en köfri sjukvård i Skåne på kampanjsidan: www.vårtskånekanbättre.se

Henrik Fritzon
Regionråd, gruppledare Regionstyrelsen
E-post: henrik.fritzon@skane.se